• Mihaela Călin

ANUL VACANȚELOR ALTFEL

E pandemie. Și viața noastră nu mai e la fel în pandemie. Sigur, ne-am dori să nu fie așa, să nu ne îmbolnăvim de ceva încă neînțeles de specialiști, să ne urmăm rezoluțiile de la Revelion, să câștigăm în continuare banii la care ne așteptam anul acesta și mai ales, dar mai ales să ne vedem liniștiți de vacanțe!

Eu nu recomanda vacanțele acum. Îmi pare nespus de rău că turismul are atât de mult de suferit, că sunt atât de mulți oameni care trăiesc de pe urma bucuriei lumii de a călători, dar anul acesta este unul de sacrificiu. Nu sunt mai martiri ei decât artiștii sau decât cei din aviație, de exemplu, care au de asemenea viețile date peste cap. Dar de asemenea nu recomand nici paranoia izolării. Mi se pare la fel de dăunătoare exagerarea protecției ca și lipsa ei pentru calitatea vieților noastre. Aș zice însă că este neapărat nevoie să ne regândim momentele de relaxare.

Bulucul de pe litoral este pur si simplu prostesc. Bineînțeles că nu e normal să ne zăvorâm în case în plină vară, mai ales că nu știm cât va dura această pandemie, dar cred că este loc sub soare pentru toată lumea. Nu e musai să te afișezi sub același soare de pe o fâșie îngustă de plajă de la Eforie Nord. E loc destul de spălat mințile și de odihnă în România, avem o țară atât de frumoasă, indiferent în ce direcție o apuci vacanța aceasta. Și mai ține și de tine să nu te întâlnești chiar cu toată lumea în acea perioadă.

Prima ieșire am făcut-o acum trei săptămâni la Brașov. Numărul de cazuri de COVID-19 este în creștere acolo, așa că a fost o bună provocare să ne gândim ce avem de făcut ca să fim în siguranță. Era ziua lui Petru și am vrut să fim alături de cumnata și de nepoțica mea la Brașov, așa că ne-am concentrat pe asta: să mâncăm acasă sau în localuri din cartiere, să evităm zonele turistice centrale și să trăim momente plăcute în familie. Dar nu am vrut neapărat să locuim cu toți Pentru că noi avem copil mic, se trezește noaptea, nu e confortabil pentru ceilalți. Nici la hotel nu am vrut să mergem pentru că aveam nevoie să îi mai fac copilului câte ceva de mâncare, nu mă puteam baza doar pe restaurante. Așa că am început să caut un apartament în care să ne cazăm.

Primul șoc a fost prețul. Costă jumătate din cât costa să închiriezi un aparthotel la Brașov anul trecut pe vremea asta! Am găsit pe www.florideiulie.ro câteva apartamente foarte frumoase. Noi am ales apartamentul Ștefan ca să fim aproape de familie în Răcădău, dar găsiți și în zonele centrale. Spațioase și elegante, cu absolut toate dotările, după câteva discuții la telefon mi-am dat seama că nu am nevoie să iau absolut nimic de acasă. Totul era acolo, iar ce nu era, Iulia a fost extrem de drăguță și ne-a adus. De exemplu, un pătuț de copil, un scăunel de masă. A fost suficient doar să spunem că avem nevoie de ele.

Al doilea șoc a fost faptul că am putut să împărtășesc toate preocupările mele legate de perioada aceasta când igiena ne ocupă toată viață practic. Apartamentul a fost igienizat înainte să mergem acolo, nu doar făcută o curățenie ca după turiști. Am găsit totul lună! Mă așteptam ca în living și în dormitor să fie ok, așa e și la hotel, dar la bucătărie era ca la mine acasă (a contat și că am găsit exact espressorul nostru de cafea, așa că am avut realmente confortul de acasă cu mine).

Și apoi apartamentul arată așa:

Nu cred că este cazul să renunțăm la lucrurile care ne fac viața frumoasă, zic doar că trebuie să le regândim puțin. Nu aș fi ales să merg la un aparthotel altădată din comoditate, pentru că la hotel îți face altcineva cafeaua dimineața. Dar am făcut bine că nu am ales această variantă. În afară de Iulia și de cumnata mea, noi nu ne-am intersectat cu nimeni. Am ieșit la restaurant de două ori, în rest am comandat mâncare, exact cum facem și acasă. Dar ne-am plimbat în natură, am văzut locuri noi și foarte frumoase și nu am uitat de izolarea din ultimele luni, deci mă bucur nespus că am plecat puțin de acasă.

E greu pentru cei care lucrează în turism, dar sunt sigură că marile hoteluri vor face față. Vorbim de afaceri mari, care vorbesc uneori de sume amețitoare puse în joc și care se pare că vor și primi susținere importantă din partea guvernelor. Așa că nu e rău deloc să căutați cazări sigure, în pensiuni mici, în aparthoteluri , în casele de familie sau în case vechi cu regim de pensiuni. Iar dacă alegeți zone pitorești, liniștite, din zonele mai puțin aglomerate, cred că aveți doar de câștigat.

Știu că nu așa ați visat, niciunul dintre noi nu și-a plănuit vacanța așa, dar anul 2020 nu trebuie neapărat să fie unul de sacrificiu. Mai bine să îl ținem minte ca fiind atipic, acel an în care oamenii au reînvățat să își caute fiecare locul lui special în care să se relaxeze și să se bucure de vacanță, altfel decât în destinațiile cool ale fiecărui an în care se îngrămădește tot norodul.